Δευτέρα, 17 Μαΐου, 2021

Larger Font Smaller Font PDFΕκτύπωσηE-mail

Πέμπτη, 14 Νοεμβρίου 2013 10:16

Prestige: Δίκη και πολιτική πλευρά ενός ναυάγιου

logoartc_fΤου Σταύρου Μαλαγκονιάρη

Αθώοι κρίθηκαν από την Ισπανική Δικαιοσύνη η κυβέρνηση και τα μέλη του πληρώματος του ελληνόκτητου με σημαία Μπαχάμες δεξαμενόπλοιου Prestige, το οποίο είχε βυθιστεί το Νοέμβριο του 2002 προκαλώντας τη μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή, που γνώρισαν οι ακτές της Ισπανίας.

Η απόφαση εκδόθηκε, το πρωί της Τετάρτης 13/11, μετά από 11ετη δικαστική διερεύνηση κατά την οποία κρίθηκε ότι η καταστροφή οφειλόταν εν μέρει στην κακή κατάσταση του ηλικίας 26 χρονών δεξαμενόπλοιου.

Ο δικαστής του Ανωτάτου Δικαστηρίου της Γαλικίας, που εδρεύει στην περιοχή της Λα Κορούνια, Juan Luis Pia είπε ότι το δικαστήριο δεν βρήκε καμία ποινική ευθύνη των τριών κατηγορούμενων για το ναυάγιο και τους απάλλαξε από την κατηγορία των εγκλημάτων κατά του περιβάλλοντος.

Πάντως, στον πλοίαρχο Απόστολο Μάγκουρα επιβλήθηκε ποινή φυλάκισης 9 μηνών, επειδή είχε αρνηθεί τη ρυμούλκηση του πλοίου πριν από το ναυάγιο.

Οι άλλοι δύο κατηγορούμενοι ήταν ο α’ μηχανικός Νικόλαος Αργυρόπουλος και ο τότε επικεφαλής του ισπανικού Εμπορικού Ναυτικού Jose Luis Lopez – Sors. Όλοι ηλικίας άνω των 70 ετών σήμερα.

Ένας τέταρτος κατηγορούμενος, ο Φιλιππινέζος υποπλοίαρχος του πλοίου, Ireneo Maloto των Φιλιππίνων φυγοδικεί.

Το ναυάγιο

Το καταστροφικό ναυάγιο έγινε καθώς το «γέρικο» δεξαμενόπλοιο παρουσίασε ρήγμα κατά την διάρκεια μιας καταιγίδας αλλά έλαβε εντολή να παραμείνει στην ανοιχτή θάλασσα με αποτέλεσμα αργότερα να βυθιστεί και να χυθούν στην θάλασσα 77.000 μετρικοί τόνοι μαζούτ προκαλώντας τεράστια οικολογική καταστροφή σε ένα από τα πλουσιότερα αλιευτικά πεδία στον κόσμο, σε ακτές της Ισπανίας και της Γαλλίας.

Όπως μετέδωσε η ηλεκτρονική σελίδα της France24 ενάγοντες είχαν ζητήσει να επιβληθούν ποινές φυλάκισης από 5 έως και 12 χρόνια σε κάθε κατηγορούμενο. Οι εισαγγελείς ζήτησαν, επίσης, να επιβληθεί ως συνολική αποζημίωση το ποσό των € 4.300.000.000 (5.800 εκατομμύρια δολάρια).

Το Ανώτατο Δικαστήριο της Λα Κορούνια πραγματοποίησε μια διαδικασία 8 μηνών κατά την οποία παρήλασαν περισσότεροι από 200 εμπειρογνώμονες και μάρτυρες στη δίκη που ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2012 .

«Το πλοίο είχε υποστεί ρήγμα και παρόλα αυτά το άφησαν στον ωκεανό» είχε πει στο δικαστήριο ο καπετάν Απόστολος Μάγκουρας, σύμφωνα, πάντα, με την France24. και πρόσθεσε:
«Αυτή ήταν η χειρότερη επιλογή. Μας έστελναν να πνιγούμε….».

Από την πλευρά του, ο τότε εκπρόσωπος των Ισπανικών αρχών, Lopez - Sors δικαιολόγησε την απόφασή αυτή λέγοντας ότι είχε δώσει εντολή να μείνει το πλοίο μακριά από την ακτή για να μειώσει την επιβάρυνση του περιβάλλοντος από την πετρελαιοκηλίδα.

Ωστόσο, αυτή η απόφαση δεν έσωσε 1.700 χιλιόμετρα ακτών, που καλύφθηκαν από τη μαύρη λάσπη.

Η πολιτική διάσταση του ναυαγίου

Το ναυάγιο και κυρίως η τεράστια οικολογική καταστροφή προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Ιδιαίτερα, επικριτικά ήταν τα δημοσιεύματα για την τότε συντηρητική κυβέρνηση της Ισπανίας, με πρωθυπουργό τον Αθνάρ, που αρχικά προσπάθησε να υποβαθμίσει το γεγονός.

Όπως σημειώνουν οι γαλλικές ηλεκτρονικές σελίδες ο σημερινός πρωθυπουργός της Ισπανίας Mariano Rajoy ήταν τότε αναπληρωτής πρωθυπουργός της κυβέρνησης, που περιέγραφε την ρύπανση και τις μαύρες κηλίδες, που εμφανίστηκαν στην θάλασσα ως «μικρά κομμάτια από πηλό».

Κάτω από την διεθνή κατακραυγή και με πρωτοβουλία της τότε Ισπανίδας επιτρόπου, αρμόδια για τις μεταφορές της αείμνηστης Λογιόλα ντε Παλάθιο ξεκίνησε με διαδικασίες- εξπρές η εφαρμογή ενός νέου «πακέτου» μέτρων για την ασφάλεια της ναυσιπλοίας, το οποίο μεταξύ άλλων περιελάμβανε, μεταξύ άλλων, τα εξής:
1.    Επιτάχυνση της απόσυρσης δεξαμενόπλοιων μονού τοιχώματος
2.    Καθιέρωση της ευθύνης σε σοβαρά περιστατικά ρυπάνσεων για νηογνώμονες, ναυλωτές πλοίων, πραγματικούς πλοιοκτήτες κ.α. (σ.σ. Η συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση είχε εμφανιστεί ότι θίγει τους πλοιάρχους. Στην πραγματικότητα επέκτεινε το θέμα των ευθυνών με το σκεπτικό ότι ναυλωτές, νηογνώμονες κ.λπ θα έπρεπε να εξετάζουν πολύ σοβαρά την κατάσταση των πλοίων).
3.    Καθιέρωση λιμένων καταφυγής από κάθε κράτος- μέλος για την προφύλαξη πλοίων.

Τα μέτρα «σφραγίστηκαν» με γρήγορες διαδικασίες τον Δεκέμβριο του 2002 σε σύνοδο Κορυφής, όπου ο τότε πρωθυπουργός Κ. Σημίτης υποχρεώθηκε να δώσει βάρος στην ένταξη της Κύπρου στην ΕΕ και απέφυγε να προχωρήσει σε μια σύγκρουση με τους «ισχυρούς» της ΕΕ μόνο και μόνο για να ικανοποιηθούν οι εφοπλιστές.

Ετσι, δεν άργησε το θέμα να πάρει και εδώ πολιτικές διαστάσεις με έντονες συζητήσεις στη Βουλή καθώς η ΝΔ έσπευσε να ταχθεί με το μέρος των εφοπλιστών, οι οποίοι πολέμησαν με κάθε μέσο την υιοθέτηση των παραπάνω μέτρων, χωρίς, όμως, επιτυχία.

Μάλιστα, αργότερα, επί κυβέρνησης Κ. Καραμανλή είχαν ακουστεί και απειλές από τον τότε υπουργό Μ. Κεφαλογιάννη πως θα έβαζε «βέτο» στην Οδηγία για τις ποινικές ευθύνες σε σοβαρά περιστατικά ρυπάνσεων, η οποία τελικά εγκρίθηκε από τα ευρωπαϊκά όργανα και πρόσφατα ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο.

Πηγή: pireas2day.gr


Νεότερες ειδήσεις:
Πρόσφατες ειδήσεις:

Πρόσωπα

Ο Πτωχευτικός Κώδικας
και οι πλειστηριασμοί
 
«Από τον Όθωνα στην
Cosco» 
 
«Τα χειροκροτήματα δεν
είναι αρκετά»
 

Τι γίνεται με τα ελαττωματικά
Self Tests;
 
 
 
 

Γεγονότα

«Μια φορά και έναν καιρό
στον Πειραιά» 

«Μία φορά και έναν καιρό
στον Πειραιά»: 
Δεύτερος κύκλος εκπομπών

Να Μου Γελλάς: Το στέκι
που έχεις μαζί σου παντού

"ΖΩΕΣ ΜΕΣΙΣΤΙΕΣ" 
της Ελένης Νίκα  

"Και βγάζω το καπέλο μου…"
 

Πρωτοσέλιδα

Πολιτική

17 Μαΐου 2021, 14.58
Ο Πτωχευτικός Κώδικας και οι πλειστηριασμοί
Με τον Πτωχευτικό Κώδικα όλη η δύναμη...
17 Μαΐου 2021, 14.52
Το ΚΚΕ καταγγέλλει τη Δημοτική Αρχή Πειραιά
Το ΚΚΕ καταγγέλλει τη Δημοτική Αρχή...
16 Μαΐου 2021, 23.28
«Να απαντήσουν ΝΔ και ΚΙΝΑΛ: Πήραν χρήματα από τη SIEMENS;»
Τα κυριότερα σημεία της ομιλίας του...

Ναυτιλία

30 Απριλίου 2021, 00.00
«Πάνω από 230.000 Ναυτεργάτες εγκλωβισμένοι λόγω Covid-19»
Άρθρο του Προέδρου της ΠΕΝΕΝ Αντώνη...
30 Απριλίου 2021, 00.00
Norwegian Cruise: Επανεκκίνηση  δρομολογίων σε Μεσόγειο και ελληνικά νησιά
Από τις 25 Ιουλίου το Norwegian Jade θα ταξιδεύει...

Πειραιάς

14 Μαΐου 2021, 16.13
Γ. Πλακιωτάκης: Αύξηση πληρότητας των πλοίων από σήμερα
Την αύξηση της πληρότητας των πλοίων από...
13 Μαΐου 2021, 21.35
48ωρη απεργία προτείνει η ΠΕΝΕΝ
Απόφαση του Δ.Σ της ΠΕΝΕΝ Ποιά πρέπει να...