Παρασκευή, 25 Σεπτεμβρίου, 2020

Larger Font Smaller Font PDFΕκτύπωσηE-mail

Κυριακή, 04 Αυγούστου 2013 23:39

Η Κομισιόν «απειλεί» για την φοροασυλία των εφοπλιστών

logoartc_f
Στα "κρυφά" συνδιαλέγεται η κυβέρνηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με το θέμα των εφοπλιστικών φοροαπαλλαγών, για τις οποίες η Κομισιόν έχει εκφράσει επανειλημμένα την "ενόχληση" της μέσω επιστολών, από τον περασμένο Σεπτέμβρη.

Η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Επιτροπής, διεξάγει έρευνα εδώ και 10 μήνες σχετικά με τα φορολογικά προνόμια των ναυτιλιακών εταιρειών στην Ελλάδα, ζητώντας μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις ακύρωση και κατάργηση πολλών εκ των ειδικών εκπτώσεων που προβλέπει η ελληνική νομοθεσία σχετικά με τους εφοπλιστές. Μέχρι σήμερα έχουν αποσταλεί τουλάχιστον πέντε επιστολές προς το υπουργείο Ναυτιλίας.

Την έντονη ενόχληση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είχε αποκαλύψει η "Αυγή" τον περασμένο Σεπτέμβρη, φέρνοντας στο φως έγγραφο της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Κομισιόν σύμφωνα με το οποίο τίθονταν 35 ερωτήματα σχετικά με την ύπαρξη κρατικών ενισχύσεων προς όφελος των ναυτιλιακών εταιρειών, με στόχο να ελεγχθεί κατά πόσο αυτά τα μέτρα είναι συμβατά με την εσωτερική αγορά και το κοινοτικό δίκαιο. Παράλληλα, η Ε.Ε. απειλούσε με κυρώσεις τη χώρα μας σε περίπτωση που δεν δίνονταν διευκρινίσεις και δεν υπήρχε συμμόρφωση με την κοινοτική νομοθεσία. Παρά την προθεσμία που έθετε η Κομισιόν, η κυβέρνηση δεν έδωσε πειστικές και σαφείς απαντήσεις, αφού από τότε έχουν αποσταλεί άλλα τέσσερα αντίστοιχα έγγραφα προς το ΥΝΑ. Αυτό το αποδέχεται το ίδιο το υπουργείο, απαντώντας στην αίτηση κατάθεσης εγγράφων από τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ. Με νέο έγγραφό της, στις 24 Απριλίου 2013, η Κομισιόν ζητάει από το ΥΝΑ διευκρινίσεις αλλά και καταργήσεις σειράς φοροαπαλλαγών που απολαμβάνουν ναυτιλιακές εταιρείες και ιδιοκτήτες πολυτελών σκαφών, σε τριάντα μάλιστα σημεία*.

Τα κυριότερα σημεία της πρόσφατης επιστολής από την Κομισιόν είναι τα εξής:

- Απαλλαγή από τον φόρο χωρητικότητας. Αναφέρεται χαρακτηριστικά: "Μέχρι πρόσφατα ο φόρος χωρητικότητας καταβαλλόταν μόνο για τα πλοία που έφεραν ελληνική σημαία, από τους πλοιοκτήτες τους. (...) Τα περισσότερα ωκεανοπόρα πλοία υπό ελληνική σημαία άνω των 1.500 κ.ο.χ. είναι καταχωρισμένα ως ξένες επενδύσεις. (...) Τελούν υπό τη διαχείριση των απαλλασσόμενων από το φόρο ελληνικών γραφείων των ξένων πλοιοκτητριών εταιρειών. Με λίγα λόγια, Έλληνες εφοπλιστές εντάσσουν τα πλοία τους στη διαχείριση ξένων εταιριών, ώστε να μη φορολογούνται.

- Αμφισβητούνται οι φοροελαφρύνσεις και οι εκπτώσεις επί των τελών νηολόγησης, για φόρους χωρητικότητας που καταβάλλονται στο εξωτερικό, πλοίων με ξένη σημαία υπό ελληνική διαχείριση.

- Ζητείται να αρθεί η απαλλαγή από τη φορολογία των μερισμάτων και των υπεραξιών των μετοχών, καθώς οι ελληνικές αρχές δεν έχουν προβάλει μέχρι στιγμής ικανοποιητικά επιχειρήματα.

- Ειδικός φόρος επί των ακινήτων. Βάσει του νόμου 3091/2002 και του ανανεωμένου 3943/2011, προβλέπεται ότι οι εγκατεστημένες στην Ελλάδα ναυτιλιακές εταιρείες και λοιπές πλοιοκτήτριες εταιρείες εμπορικών πλοίων απαλλάσσονται από τον ειδικό φόρο, για ακίνητα που χρησιμοποιούνται (από τις εταιρείες ή από εκείνες που εκμισθώνουν) ως γραφεία και αποθήκες, για την κάλυψη των λειτουργικών τους αναγκών. Ζητείται η κατάθεση αποσπασμάτων της ελληνικής νομοθεσίας ώστε να εξακριβωθεί για το εάν υπάρχουν στοιχεία επιλεκτικότητας.

-  Φόρος συγκέντρωσης κεφαλαίων. Πρόκειται για φόρο που μετά την προσχώρηση της Ελλάδας στην Ε.Ε., καταβάλλεται από όλες τις εμπορικές και βιομηχανικές επιχειρήσεις, όχι όμως για τις ναυτιλιακές εταιρείες με έδρα την Ελλάδα, με αιτιολογία την καταβολή του φόρου χωρητικότητας.1 Απαλλαγή από τη φορολόγηση πιστώσεων για τις ναυτιλιακές εταιρίες.

Επιπλέον, η Κομισιόν ζητάει διευκρινίσεις σχετικά με την ταξινόμηση των σκαφών αναψυχής και τις φοροαπαλλαγές που απολαμβάνουν. Άλλωστε, το νέο νομοθετικό πλαίσιο ευνοεί την "βάφτιση" πολυτελών σκαφών σε "σκάφη αναψυχής". Την ίδια στιγμή υπογραμμίζεται και το χαμηλό επίπεδο στο οποίο κινούνται οι εργοδοτικές εισφορές των πλοιοκτητών στα πλοία άνω των 3.000 κ.ο.χ., αφού οι εισφορές κοινωνικής ασφάλισης δεν υπερβαίνουν το 23% των μηνιαίων αποδοχών (από ναυτικούς και εργοδότες). Διαπραγμετεύονται στα "κρυφά" εφοπλιστές- ΥΝΑ με την Κομισιόν.

"Ψίχουλα" η εθελοντική συνεισφορά των εφοπλιστών στην οικονομία

Το ΥΝΑ, για δεύτερη φορά μέσα σε λίγους μήνες, αποφεύγει διά της πλαγίας οδού να φέρει στο φως τις θέσεις και τις απαντήσεις της κυβέρνησης στα αιτήματα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Ο Μ. Βαρβιτσιώτης, επικαλούμενος λόγους "δεοντολογίας" και διαπραγματευτικής τακτικής", αρνείται να απαντήσει στο αίτημα 8 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για κατάθεση εγγράφων σχετικά με τις απαντήσεις της κυβέρνησης στα ερωτήματα της Κομισιόν. Σιγή ασυρμάτου επέλεξε το ΥΝΑ και τον Δεκέμβρη στο αίτημα της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Η ιδιαίτερη, στα όρια της συνταγματικότητας, φορολογική μεταχείριση των εφοπλιστών κορυφώθηκε με τη συμφωνία για την εθελοντική συνεισφορά τους . Η αρχική πρόβλεψη αφορούσε συγκέντρωση 140 εκατομμυρίων ευρώ, ποσό το οποίο δεν προσεγγίστηκε ούτε κατά διάνοια. Μάλιστα, η συμμετοχή στον... εθελοντισμό από τους πλοιοκτήτες έμεινε σε χαμηλά επίπεδα, με τον πρόεδρο της ένωσης εφοπλιστών, Θ. Βενιάμη, να ζητάει παράταση.

Το αρχικό ναυάγιο, που η κυβέρνηση θεώρησε επιτυχές, ακολούθησε η επικύρωση της συμφωνίας μεταξύ ναυτιλιακών εταιρειών και κυβέρνησης. Έτσι, στις 18/7 υπογράφηκε από τον Αντ. Σαμαρά και τον Θ. Βενιάμη, παρουσία των υπουργών Οικονομικών και Ναυτιλίας, "συνυποσχετικό σύμφωνο εθελούσιας προσφοράς στο Ελληνικό Δημόσιο". Πρόκειται για τη συμφωνία 441 εταιρειών (2.769 πλοία) ελληνικής και ξένης, υπό ελληνικής διαχείρισης, σημαίας να συγκεντρώσουν περίπου 140 εκατ. ευρώ ετησίως, για τα επόμενα τρία χρόνια, υπό όρους και προϋποθέσεις. Σημαντικότερη εξ αυτών η προϋπόθεση να μη μεταβληθεί με κανέναν τρόπο η κείμενη φορολογική νομοθεσία... . Για την ιστορία, μόνο για τον Μάιο του 2013, οι επενδύσεις για ναυπηγήσεις νέων πλοίων από ελληνικές εταιρείες ξεπέρασαν τα 1,3 δισ. ευρώ.

Ο Αντ. Σαμαράς και ο Μ. Βαρβιτσιώτης δηλώνουν "συγκινημένοι" από τη "γενναιοδωρία" των πλοικτητών. Επιλεκτικά τα δάκρυα από την κυβέρνηση του "success story". Άλλωστε η κρίση θα ξεπεραστεί στις πλάτες των εργαζομένων. Αρκεί να μην πληρώσουν οι "εντιμότατοι φίλοι" του Αντ. Σαμαρά και του Γ. Στουρνάρα.

1. Η φορολόγηση στα πλοία εφαρμόζεται βάσει της χωρητικότητας και της παλαιότητας, όχι βάσει των κερδών

Πηγή: Η ΑΥΓΗ

 



Νεότερες ειδήσεις:
Πρόσφατες ειδήσεις:

Πρόσωπα

 

 «Το Υπουργείο Ναυτιλίας
δεν αντιλαμβάνεται τις
ανάγκες της ακτοπλοΐας
και της Νησιωτικότητας»
 
Συνάντηση Γ. Μώραλη
με τον Λιμενάρχη Πειραιά

«Μια ακόμη χαμένη ευκαιρία
για τη δημόσια υγεία;»

Παράσημο
 
 

Γεγονότα

«Μια φορά και έναν καιρό
στον Πειραιά» 

«Μία φορά και έναν καιρό
στον Πειραιά»: 
Δεύτερος κύκλος εκπομπών

Τιμητική διάκριση της
Celestyal Cruises στα
MedCruise Awards 2020

Πληθυσμιακές Εξάρσεις
Μεδουσών 

Αναβολή της Έκθεσης
EAST MED YACHT
SHOW 2020
 

Πρωτοσέλιδα

Πολιτική

24 Σεπτεμβρίου 2020, 23.23
Επίσκεψη αντιπροσωπείας του ΣΥΡΙΖΑ στο Κρατικό της Νίκαιας
Επίσκεψη στο Γενικό Κρατικό...
24 Σεπτεμβρίου 2020, 20.44
 «Ποιος ευθύνεται για τις καταστροφές στη Θεσσαλία; Ο Λιμενάρχης της Καβάλας;»
Τις βαρύτατες ευθύνες της κυβέρνησης...
24 Σεπτεμβρίου 2020, 00.34
Παράσημο
Μπορεί το κράτος να αποδείχτηκε για...

Ναυτιλία

24 Σεπτεμβρίου 2020, 00.00
Η ανάδειξη της ελληνικής ναυπηγικής παράδοσης και της ναυτικής ιστορίας
  To έργο ΝΑΥΣ ξεκίνησε τον Ιούνιο...
24 Σεπτεμβρίου 2020, 00.00
Το νέο κρουαζιερόπλοιο «Celestyal Experience» ξεκινά το Μάρτιο τoυ 2021
  H Celestyal Cruises, η βραβευμένη και...
23 Σεπτεμβρίου 2020, 23.10
Το Συμβούλιο Νησιωτικής Πολιτικής
Για πρώτη φορά, συνεδρίασε σήμερα υπό την...

Πειραιάς

24 Σεπτεμβρίου 2020, 20.39
 Τα αποτελέσματα των εκλογών στον Εμπορικό Σύλλογο Πειραιά
Από τον Εμπορικό Σύλλογο Πειραιώς,...
24 Σεπτεμβρίου 2020, 20.33
Τραμπουκισμός κατά πολιτών της Πειραϊκής
Καταγγελία των «Ενεργών Πολιτών της Α...
24 Σεπτεμβρίου 2020, 00.17
Συνάντηση Γ. Μώραλη με τον Λιμενάρχη Πειραιά
Εθιμοτυπική συνάντηση είχε στο...