Σάββατο, 07 Δεκεμβρίου, 2019

Larger Font Smaller Font PDFΕκτύπωσηE-mail

Παρασκευή, 05 Απριλίου 2013 23:29

Sea Diamond: Έξι χρόνια μετά…

download
Τα χρόνια περνούν άπρακτα και οι κίνδυνοι γίνονται απειλητικοί
Έξι χρόνια συμπληρώνονται αύριο από τα ναυάγιο του Sea Diamond στην Καλντέρα της Σαντορίνης. Έξι χρόνια που κύλησαν ανάμεσα σε υποσχέσεις του Ελληνικού Κράτους και της Περιφέρειας, χωρίς κανένα απτό αποτέλεσμα.
Ακολουθεί κείμενο των «Οικολόγων Πράσινων»:
Η ανέλκυση του Sea Diamond και η αποτροπή του κινδύνου μεγαλύτερης ρύπανσης βρίσκονται ακόμη πολύ μακριά. Η απάντηση των καυσίμων, το Μάιο του 2009, αποδείχθηκε ένα προεκλογικό φιάσκο. Το «κουφάρι» του πλοίου βρίσκεται στην κυριολεξία κρεμασμένο σε μία απότομη πλαγιά του βυθού στα 120 μέτρα, με κίνδυνο κάθε στιγμή να ολισθήσει και να φτάσει στα 280 μέτρα βάθος με δραματικές συνέπειες για το φυσικό περιβάλλον. Οι επιστήμονες του Πολυτεχνείου της Κρήτης έχουν  αποφανθεί  για την επικινδυνότητα της κατάστασης.
Πολύ πρόσφατα είναι τα περιστατικά όπου το πλωτό φράγμα –μικρό σε σχέση με το μέγεθος του ναυαγίου- δεν μπορούσε να συγκρατήσει τα ελαιώδη πετρελαιοειδή που ανεβαίνουν από το Sea Diamond, καθώς αυτοί διασκορπίζονται σε διάφορες κατευθύνσεις μέσα στη θάλασσα.  Τον ρόλο του «ειδικού αντιρρυπαντικού σκάφους» διαδραματίζει πολυεστερική βάρκα 4,7 μέτρων, με μηχανή 25 ίππων, που δεν μπορεί να λειτουργήσει με ανέμους. Ο πλωτός τηλεμετρικός σταθμός που είχε εξαγγελθεί από το ΥΠΕΚΑ το 2010 δεν έχει εγκατασταθεί και κανένα σύστημα βιοεξυγίανσης δεν έχει τοποθετηθεί μέσα στην περιοχή των πλωτών φραγμάτων, για να εντοπίζει την ύπαρξη σημαντικής διαφυγής πετρελαίου.
Ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων, Νίκος Χρυσόγελος, βασιζόμενος στα στοιχεία της μελέτης του Πολυτεχνείου Κρήτης υπέβαλε πέρσι το ζήτημα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με γραπτή ερώτησή του προς την Κομισιόν, χωρίς όμως αποτέλεσμα. Η απάντηση της Επιτροπής ήταν απογοητευτική, αξιολογώντας τις επιπτώσεις με κοντόφθαλμο τρόπο –με βάση αυτό που μέχρι τώρα βλέπουμε-. δεν θεώρησε το ναυάγιο «στερεό απόβλητο» ώστε να υπάρχει ενδεχόμενο παράβασης της Οδηγίας 2006/12/ΕΚ περί των στερεών αποβλήτων και δεν συνδυάστηκε με πιέσεις ώστε να αναληφθούν επειγόντως οι απαραίτητες ενέργειες
Μόνες θετικές εξελίξεις, το γεγονός ότι η δικαστική διαδικασία κατάφερε μόλις να αρχίσει -μετά από επανειλημμένες αναβολές, αλλά και η αγωγή του Δήμου Θήρας κατά της εταιρείας και του αλληλοασφαλιστικού οργανισμού P & I Club, που θα συζητηθούν στον Πειραιά τον επόμενο μήνα.  Ελπίδα μπορεί να προκύψει και από την πρόσφατη καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για μη τήρηση του κοινοτικού δικαίου από την ελληνική κυβέρνηση, που έγινε τον Ιανουάριο του 2013 από το Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας "Αρχιπέλαγος", σε συνεργασία με το Εργαστήριο Περιβαλλοντικής Προστασίας της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου του YALE στο Connecticut των Η.Π.Α.
Οι Οικολόγοι Πράσινοι συντασσόμαστε με τους κατοίκους και τους φορείς της Σαντορίνης στην προσπάθειά τους να μη ξεχαστεί το θέμα της ανέλκυσης του πλοίου, το οποίο συνεχίζει να αποτελεί απειλή για το θαλάσσιο περιβάλλον (όχι μόνο της Σαντορίνης) . Από πλευράς μας θα επανέλθουμε με Ερώτηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ζητώντας να ενεργοποιηθεί ώστε να απομακρυνθεί  ένα εγκαταλειμμένο απόβλητο που απειλεί το θαλάσσιο οικοσύστημα της περιοχής. Η ανέλκυση είναι δύσκολο αλλά όχι αδύνατο εγχείρημα, που όσο περνάει ο καιρός γίνεται δυσκολότερο. Είναι απαραίτητο να δράσουμε άμεσα.
Θυμίζουμε και πάλι ότι  το πρόβλημα δεν είναι οικονομικό όπως αποδεικνύουν οι απαντήσεις της Επιτροπής για διαθεσιμότητα κονδυλίων (π.χ. από το  ΕΠΠΕΡΑΑ ή το ΕΣΠΑ Κρήτης και Ν. Αιγαίου), χωρίς ωστόσο να έχει κατατεθεί από την Ελληνική πλευρά οποιοδήποτε σχετικό αίτημα.
Η πολιτεία φέρει μεγάλη ευθύνη για όσα θα συμβούν στο μέλλον στη θάλασσά της Σαντορίνης. Το υπουργείο Περιβάλλοντος, το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, οι τοπική Λιμενική Αρχή έχουν υποχρέωση να παρέμβουν και να προστατεύσουν το κοινωνικό σύνολο και το φυσικό περιβάλλον. Οφείλουν να το κάνουν.
Τα χρόνια περνούν άπρακτα και οι κίνδυνοι γίνονται απειλητικοί

Έξι χρόνια συμπληρώνονται αύριο από τα ναυάγιο του Sea Diamond στην Καλντέρα της Σαντορίνης. Έξι χρόνια που κύλησαν ανάμεσα σε υποσχέσεις του Ελληνικού Κράτους και της Περιφέρειας, χωρίς κανένα απτό αποτέλεσμα. 

Ακολουθεί κείμενο των «Οικολόγων Πράσινων»:

Η ανέλκυση του Sea Diamond και η αποτροπή του κινδύνου μεγαλύτερης ρύπανσης βρίσκονται ακόμη πολύ μακριά. Η απάντηση των καυσίμων, το Μάιο του 2009, αποδείχθηκε ένα προεκλογικό φιάσκο. Το «κουφάρι» του πλοίου βρίσκεται στην κυριολεξία κρεμασμένο σε μία απότομη πλαγιά του βυθού στα 120 μέτρα, με κίνδυνο κάθε στιγμή να ολισθήσει και να φτάσει στα 280 μέτρα βάθος με δραματικές συνέπειες για το φυσικό περιβάλλον. Οι επιστήμονες του Πολυτεχνείου της Κρήτης έχουν  αποφανθεί  για την επικινδυνότητα της κατάστασης. 

Πολύ πρόσφατα είναι τα περιστατικά όπου το πλωτό φράγμα –μικρό σε σχέση με το μέγεθος του ναυαγίου- δεν μπορούσε να συγκρατήσει τα ελαιώδη πετρελαιοειδή που ανεβαίνουν από το Sea Diamond, καθώς αυτοί διασκορπίζονται σε διάφορες κατευθύνσεις μέσα στη θάλασσα.  Τον ρόλο του «ειδικού αντιρρυπαντικού σκάφους» διαδραματίζει πολυεστερική βάρκα 4,7 μέτρων, με μηχανή 25 ίππων, που δεν μπορεί να λειτουργήσει με ανέμους. Ο πλωτός τηλεμετρικός σταθμός που είχε εξαγγελθεί από το ΥΠΕΚΑ το 2010 δεν έχει εγκατασταθεί και κανένα σύστημα βιοεξυγίανσης δεν έχει τοποθετηθεί μέσα στην περιοχή των πλωτών φραγμάτων, για να εντοπίζει την ύπαρξη σημαντικής διαφυγής πετρελαίου.

Ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων, Νίκος Χρυσόγελος, βασιζόμενος στα στοιχεία της μελέτης του Πολυτεχνείου Κρήτης υπέβαλε πέρσι το ζήτημα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με γραπτή ερώτησή του προς την Κομισιόν, χωρίς όμως αποτέλεσμα. Η απάντηση της Επιτροπής ήταν απογοητευτική, αξιολογώντας τις επιπτώσεις με κοντόφθαλμο τρόπο –με βάση αυτό που μέχρι τώρα βλέπουμε-. δεν θεώρησε το ναυάγιο «στερεό απόβλητο» ώστε να υπάρχει ενδεχόμενο παράβασης της Οδηγίας 2006/12/ΕΚ περί των στερεών αποβλήτων και δεν συνδυάστηκε με πιέσεις ώστε να αναληφθούν επειγόντως οι απαραίτητες ενέργειες.

Μόνες θετικές εξελίξεις, το γεγονός ότι η δικαστική διαδικασία κατάφερε μόλις να αρχίσει -μετά από επανειλημμένες αναβολές, αλλά και η αγωγή του Δήμου Θήρας κατά της εταιρείας και του αλληλοασφαλιστικού οργανισμού P & I Club, που θα συζητηθούν στον Πειραιά τον επόμενο μήνα.  Ελπίδα μπορεί να προκύψει και από την πρόσφατη καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για μη τήρηση του κοινοτικού δικαίου από την ελληνική κυβέρνηση, που έγινε τον Ιανουάριο του 2013 από το Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας "Αρχιπέλαγος", σε συνεργασία με το Εργαστήριο Περιβαλλοντικής Προστασίας της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου του YALE στο Connecticut των Η.Π.Α.

Οι Οικολόγοι Πράσινοι συντασσόμαστε με τους κατοίκους και τους φορείς της Σαντορίνης στην προσπάθειά τους να μη ξεχαστεί το θέμα της ανέλκυσης του πλοίου, το οποίο συνεχίζει να αποτελεί απειλή για το θαλάσσιο περιβάλλον (όχι μόνο της Σαντορίνης) . Από πλευράς μας θα επανέλθουμε με Ερώτηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ζητώντας να ενεργοποιηθεί ώστε να απομακρυνθεί  ένα εγκαταλειμμένο απόβλητο που απειλεί το θαλάσσιο οικοσύστημα της περιοχής. Η ανέλκυση είναι δύσκολο αλλά όχι αδύνατο εγχείρημα, που όσο περνάει ο καιρός γίνεται δυσκολότερο. Είναι απαραίτητο να δράσουμε άμεσα. 

Θυμίζουμε και πάλι ότι  το πρόβλημα δεν είναι οικονομικό όπως αποδεικνύουν οι απαντήσεις της Επιτροπής για διαθεσιμότητα κονδυλίων (π.χ. από το  ΕΠΠΕΡΑΑ ή το ΕΣΠΑ Κρήτης και Ν. Αιγαίου), χωρίς ωστόσο να έχει κατατεθεί από την Ελληνική πλευρά οποιοδήποτε σχετικό αίτημα.

Η πολιτεία φέρει μεγάλη ευθύνη για όσα θα συμβούν στο μέλλον στη θάλασσά της Σαντορίνης. Το υπουργείο Περιβάλλοντος, το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, οι τοπική Λιμενική Αρχή έχουν υποχρέωση να παρέμβουν και να προστατεύσουν το κοινωνικό σύνολο και το φυσικό περιβάλλον. Οφείλουν να το κάνουν.

 



Νεότερες ειδήσεις:
Πρόσφατες ειδήσεις:

Πρόσωπα

Επιστολή Ν. Κοτζιά στους
πολιτικούς αρχηγούς 
 
Το μήνυμα του Γ. Μώραλη
για τις εορταστικές εκδηλώσεις

Η Ελλάδα πρωταγωνίστρια
στον τουριστικό τομέα  

Διευθύνων Σύμβουλος της
ΕΕΤΑΑ ο Σπ. Σπυρίδων
 

Γεγονότα

«Μια φορά και έναν καιρό
στον Πειραιά» 

Χρυσό Βραβείο για την
ΕΥΔΑΠ από το EBEN GR 

Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα
Ράλι (ERC)

podosfairiki_synerg.logo1
 «Άλμα»: Το μυθιστόρημα
του Χρήστου Χρυσόπουλου
από τις Εκδόσεις ΝΕΦΕΛΗ

Η Blue Circle Engineering
Ltd στην οικογένεια του
Ομίλου ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ

Πρωτοσέλιδα

Πολιτική

06 Δεκεμβρίου 2019, 22.50
Παρέμβαση για τα σχολεία στις φυλακές Κορυδαλλού
 Το σημαντικό θέμα της λειτουργίας...
06 Δεκεμβρίου 2019, 00.00
Αλήθειες και ψέματα για το κοινωνικό μέρισμα
Ανακοίνωση Γραφείου Τύπου του...
05 Δεκεμβρίου 2019, 23.35
Η Ελλάδα πρωταγωνίστρια στον τουριστικό τομέα
Στις νέες αναπτυξιακές ευκαιρίες...

Ναυτιλία

05 Δεκεμβρίου 2019, 23.22
Τα χειμερινά δρομολόγια της Celestyal Cruises
Εκδήλωση υποδοχής στο Celestyal Crystal με αφορμή...
04 Δεκεμβρίου 2019, 22.06
Επιχείρηση διάσωσης του πληρώματος Φ/Γ «NEW LEO»
Ευρεία επιχείρηση έρευνας και...
04 Δεκεμβρίου 2019, 00.12
Ανοίγει ο ασκός του Αιόλου με την πώληση των Λιμανιών
Δήλωση Τομεάρχη Ναυτιλίας και...

Πειραιάς

06 Δεκεμβρίου 2019, 22.55
Η φωταγώγηση του Χριστουγεννιάτικου δέντρου στον Πειραιά
Σε μια λαμπρή τελετή και μέσα σε μια...
05 Δεκεμβρίου 2019, 23.33
 Ημερίδα για τα Επείγοντα Περιστατικά
Στην κατάμεστη αίθουσα εκδηλώσεων...
04 Δεκεμβρίου 2019, 22.00
SOS ΠΕΙΡΑΙΑΣ: Ιδρυτική συνέλευση αγώνα πολιτών Πειραιά
Η γιγάντωση του εμπορίου και της...