Σάββατο, 15 Αυγούστου, 2020

Larger Font Smaller Font PDFΕκτύπωσηE-mail

Παρασκευή, 01 Ιουνίου 2018 00:02

Δισταγμός σε αντι(δια)στολή με μια δολοφονία

damanaki ixthok1
Παρέμβαση της «Πρωτοβουλίας Νέων καλλιτεχνών» για το video art project «Αντιστολή» του σκηνοθέτη Παντελή Μάκκα
 
«Από τις 10 Ιουνίου ως τις 19 Ιουλίου 2018, το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου θα φιλοξενήσει στο χώρο του (Πειραιώς 260-Α2) το video art project «Αντιστολή» σε σκηνοθεσία Παντελή Μάκκα και κινησιολογία Αγγελικής Στελλάτου. Η «Αντιστολή» αναφέρεται στα γεγονότα του Δεκέμβρη του 2008. Οι ίδιοι οι δημιουργοί αποκαλούν το έργο τους «καλλιτεχνική αναπαράσταση» της δολοφονίας του Αλέξη Γρηγορόπουλου.
 
 O σκηνοθέτης, όπως ο ίδιος αναφέρει, «βασανισμένος από την ανυπαρξία κάποιου καταγεγραμμένου στοιχείου από τη στιγμή της δολοφονίας», αποφασίζει να διαδραματίσει το ρόλο του ιστορικού(;) παρέχοντάς μας εικόνα εν είδει ντοκουμέντου της στιγμής εκείνης, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον «στη στιγμή του δισταγμού του αστυνομικού λίγο πριν πυροβολήσει». 
 
Ονομάζοντας το δημιούργημα-φιάσκο του, όχι πολιτικό αλλά κοινωνικό πρότζεκτ αναφέρει πως «μπορεί να το δει και ο ακροδεξιός και ο ακροαριστερός» και ταυτόχρονα αισθάνεται τύχη που «το ευαίσθητο έργο του θα προστατευθεί από έναν θεσμό του πολιτισμού, όπως το Φεστιβάλ Αθηνών».
 
Αξίζει να αναφέρουμε πως το κείμενο που δημοσιεύει το ίδιο το Φεστιβάλ απέχει μίλια από τις δηλώσεις του δημιουργού, που μάλλον θέλει να τον προστατεύσει, μιλώντας με το γάντι και αποπροσανατολίζοντας το κοινό σχετικά με τις προθέσεις και θέσεις του ίδιου. Μάλλον το βάθος της έρευνας δεν πείθει και τόσο τους διοργανωτές ή αγνοούν και αυτοί πως το «κύμα αγανάκτησης πανελλαδικής εμβέλειας που προκάλεσε η δολοφονία» είναι πράξη πολιτική.
 
Αρχικά, στεκόμαστε στο παράδοξο που ελλοχεύει στον ισχυρισμό του σκηνοθέτη: «Το έργο μου δεν κρίνει το γεγονός. Δεν έρχεται να πάρει θέση. Δεν έρχομαι να δω αυτό που συνέβη πολιτικά. Μπορεί να το δει και ο ακροδεξιός και ο ακροαριστερός». Κατανοούμε την ευρύτητα με την οποία μπορεί να προσεγγιστεί ο όρος ‘πολιτικό’ και τους διάφορους χρωματισμούς οι οποίοι μπορούν να του αποδοθούν, ωστόσο δε μπορούμε παρά να αναγνωρίσουμε πως η δολοφονία του Αλέξη Γρηγορόπουλου, την 6η  Δεκεμβρίου του 2008,  ήταν μια ξεκάθαρα πολιτική πράξη ,όπως και άλλωστε οποιαδήποτε δολοφονία πολίτη από όργανο κρατικής εξουσίας. Η πολιτική θέση του σκηνοθέτη είναι προφανής όσο κι αν ο ίδιος την αρνείται προσπαθώντας είτε να προστατέψει το άτομο του ή και - ακόμα χειρότερα - να χρησιμοποιήσει την αναφορά αυτή προς επίρρωση της αξίας του έργου του. Οποιαδήποτε αναφορά, ερμηνεία, διαλεκτική σχετικά με το γεγονός, δε μπορεί να επικαλεστεί την «αθωότητα» της ουδετερότητας, ούτε και στην περίπτωση του Παντελή Μάκκα, ο οποίος φαίνεται να πλανάται την πλάνη της απόλυτης, αντικειμενικής και αχρωμάτιστης αλήθειας, την οποία - εάν ακόμη δεχτούμε την ύπαρξή της - παραβιάζει κατάφορα με τον ίδιο του το λόγο.
 
Έπειτα στεκόμαστε στην φράση: «Η στιγμή του δισταγμού του αστυνομικού λίγο προτού πυροβολήσει τον Αλέξη Γρηγορόπουλο». Πιθανότατα ο σκηνοθέτης αγνοεί, παρά την εξαντλητική έρευνα που ο ίδιος αναφέρει ότι έκανε, πως ο Κορκονέας (τον οποίο δεν κατονομάζει ποτέ μέσα στο κείμενό του) περίπου ένα χρόνο πριν, δήλωνε πως: «δεν πρόκειται να ζητήσω συγγνώμη από κανένα δεκαπεντάχρονο γιατί το θύμα δεν ήταν ένα συνηθισμένο δεκαπεντάχρονο αλλά ήταν αντιεξουσιαστής». (αναλυτικότερα εδώ: http://www.capital.gr/epikairotita/3188643/apisteuti-dilosi-korkonea-gia-dolofonia-grigoropoulou)
 
Τα 30 από τα 45 λεπτά που διαρκεί το έργο, σύμφωνα με τα λόγια του ίδιου, πραγματεύονται τη στιγμή του δισταγμού: «Με ενδιαφέρει αυτό το ένα λεπτό που ο συγκεκριμένος άνθρωπος ή εμείς οι ίδιοι καλούμαστε να αναλογιστούμε τις πράξεις μας». Καλούμαστε, λοιπόν, να συμπονέσουμε; Να ταυτιστούμε; Αφοπλιστική επιφανειακότητα που επικαλούμενη δισταγμό θέλει να αποφορτίσει την πράξη της δολοφονίας. (Κανείς -ούτε ο Παντελής Μάκκας- δεν είναι σε θέση να γνωρίζει εάν ο Κορκονέας δίστασε πριν σκοτώσει τον Γρηγορόπουλο, εικασία που δεν αφορά κανέναν και δεν αναιρεί το διαπραχθέν έγκλημα.)
 
Τέλος, ο σκηνοθέτης χαρακτηριστικά αναφέρει «...δεν υπάρχει φωτογραφία από τη στιγμή της δολοφονίας, παρά μόνο ένα ερασιτεχνικό βίντεο από δυο κοπέλες που κατέγραφαν τα γεγονότα με ένα κινητό. Όμως ένα δέντρο ήταν μπροστά, δεν βλέπουμε κάτι καθαρά, ακούμε κάτι που μοιάζει με πυροβολισμό και τα ουρλιαχτά των κοριτσιών που φιλμογραφούσαν το γεγονός από μια βεράντα στη γειτονιά. Τώρα, η δολοφονία του Αλέξη Γρηγορόπουλου αποκτά εικόνα…». Διαφαίνεται εδώ, η πρόθεση παρουσίασης του βίντεο ως νέου βίντεο ντοκουμέντο, ως της αποκλειστικής καταγραφής ενός γεγονότος στο οποίο μέχρι τώρα δεν είχαμε πλήρη πρόσβαση, άρα και πλήρη γνώση. Σαφώς πρόκειται για την -συνειδητή ή ασυνείδητη- σύγχυση του σκηνοθέτη περί εγγύτητας ενός έργου τέχνης στην αλήθεια.
 
Τελικά, ο κύριος Μάκκας επικαλείται την καλλιτεχνική αναπαράσταση ιδωμένη ως μέσο θεαματοποίησης και εμπορευματοποίησης μιας πολιτικής δολοφονίας. Ένα από τα πιο κραυγαλέα παραδείγματα ένστολης βίας και κρατικής καταστολής, αισθητικοποιείται και γίνεται προϊόν προς κατανάλωση και τέρψη.  
 
Κύριε Μάκκα, κυρία Στελλάτου, κύριε Θεοδωρόπουλε,
 
Θυμόμαστε πολύ καλά την 6η  Δεκέμβρη. Θυμόμαστε πολύ καλά πως ο Κορκονέας δολοφόνησε τον Αλέξη Γρηγορόπουλο. Θυμόμαστε πολύ καλά τη δυναμική των διαδηλώσεων που επακολούθησαν. Δεν χρειαζόμαστε κανέναν να μας τα θυμίσει και να τα διαλευκάνει. 
Καταγεγραμμένο στοιχείο της στιγμής εκείνης αποτελεί το αποτέλεσμα της, οι δίκες κι οι ποινές. Καμία ανοχή και αποδοχή ουδετεροποιήσεων για πράξεις με πολύ καθαρές νοηματοδοτήσεις. 
 
Στεκόμαστε ενάντια σε κάθε προσπάθεια χρησιμοποίησης καλλιτεχνικών μέσων ως κατευναστικών μηχανισμών που επιτρέπουν σε κάθε «δημιουργική μοναδικότητα» να εκφράζει τη «διάνοιά» της δημόσια χωρίς καμία ευθύνη. 
 
Ενάντια σε κάθε προσπάθεια υποτίμησης πολιτικών γεγονότων.  
 
Ενάντια στο αυτονόητο του εμπορικού κόσμου που εισχωρεί σε όλες τις πτυχές της ζωής μας, στον κυνισμό και την πλήρη αποστασιοποίηση»
 

Νεότερες ειδήσεις:
Πρόσφατες ειδήσεις:

Πρόσωπα

 

«Συνειδητά ψέματα από την
κυβέρνηση για την τραγωδία
στην Εύβοια»
 
«Λαθροχειρίες - Η επήρεια
των νησιών στην ΑΟΖ»

«Στήριξη των Ελλήνων
αγροτών»

«Με ένα μάτι και
ΝΟVARTI … κάτι
 δεν πάει καλά»
 

Γεγονότα

«Μια φορά και έναν καιρό
στον Πειραιά» 

«Μία φορά και έναν καιρό
στον Πειραιά»: 
Δεύτερος κύκλος εκπομπών

"Το ομορφότερο γκολ
ήταν μια πάσα"

«Γρήγορη επέκταση στις
διεθνείς αγορές...»

Αναβολή της Έκθεσης
EAST MED YACHT
SHOW 2020
 

Πρωτοσέλιδα

Πολιτική

13 Αυγούστου 2020, 14.05
«Στήριξη των Ελλήνων αγροτών»
«Ο Πέτρος Κόκκαλης κατέθεσε ερώτηση...
13 Αυγούστου 2020, 13.57
 Πυρ ομαδόν από την αντιπολίτευση για τη δήλωση Μητσοτάκη
Σκληρή κριτική στον πρωθυπουργό και...
11 Αυγούστου 2020, 20.18
 Πετρελαϊκά απόβλητα «χύμα στο κύμα» της Δραπετσώνας;
Δήλωση της Νίνας Κασιμάτη Βουλευτή...

Ναυτιλία

14 Αυγούστου 2020, 12.23
Το νέο πλοίο της Celestyal Cruises έφτασε στον Πειραιά
Σε αναμονή του νέου του ονόματος και...
14 Αυγούστου 2020, 00.00
“Η άπληστη λαιμαργία μας καταστρέφει τον πλανήτη”
  Βάση Παναγοπούλου   Άρθρο...
13 Αυγούστου 2020, 12.35
Κανονικά τα δρομολόγια για Σαμοθράκη και Λήμνο
Αποκαταστάθηκε μηχανική βλάβη στο...

Πειραιάς

11 Αυγούστου 2020, 00.00
Πειραιάς: Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας
  Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής...
03 Αυγούστου 2020, 09.43
«Οι προκλήσεις και οι επιφυλάξεις για το δίκτυο 5G»
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό...
02 Αυγούστου 2020, 17.39
«Αναθεώρηση του κυκλοφοριακού χάρτη στον Πειραιά»
Δήλωση του Νίκου Μπελαβίλα για το...